In 2022 heb ik voor het eerst bekeken wat de marginale belastingdruk is, als het inkomen stijgt. Daar ben ik van geschrokken dat dit tot 90% kan oplopen. Het jaar 2023 is begonnen dus het is tijd om dit overzicht aan te passen, zeker gezien het feit dat de politici dit ook lijkt in te zien.
De aanslaggrens voor 2023 bedraagt € 52,-. Bij een inkomen van € 11.100,- bedraagt de belasting € 52,-, derhalve is het belastingtarief per saldo 0,00%.
Hieronder staan de tarieven, die van toepassing zijn als uw verzamelinkomen in die categorie valt. Dus heeft u een verzamelinkomen van € 38.000,-, dan zal een inkomensstijging u netto 50,46% opleveren. Maar uw zorgtoeslag zal met 13,82% dalen, uw eventuele huurtoeslag met 19,72% en uw eventuele kinderopvangtoeslag met 8,45% derhalve kan uw marginale belastingdruk 91,53% zijn.
Verdere toelichtingen over de uitwerking en/of berekeningen kunt u via deze link bekijken.
Disclaimer:
Er zijn meer heffingskortingen en de toeslagen zijn berekend in mijn fiscaal pakket onder de genoemde criteria. De verzamelinkomens zijn ingevuld onder loon uit tegenwoordige arbeid. Het kan derhalve (in uw geval) iets anders uitvallen.
Wordt de laatste week van november of de eerste week van december klant bij ons en wij verzorgen uw gehele administratie, jaarrekening en aangiften voor slecht 25% van de normale jaartarieven.
Na enig wikken en wegen, heb je (al enige tijd) besloten om ondernemer te worden. Het belangrijkste aspect daarbij is om omzet te genereren. Als je dat moet gaan factureren, dan ben je afhankelijk wanneer jouw klant betaald heeft. Sommigen betalen direct, maar er zijn ook ondernemingen die betaaltermijnen van 60 dagen (of meer) durven te hanteren.
Het is dus zaak om zo snel mogelijk een factuur op te stellen, dat voldoet aan de wetgeving maar ook aan de eisen van je klant (gefactureerd met de juiste tenaamstelling, geadresseerd aan de correcte persoon, heeft het de afgesproken omschrijving of referentie). Dat zijn zaken die je al van te voren moet uitzoeken bij je klant.
Maar wat je ook moet uitzoeken, hoe ga ik factureren. Van oudsher gebruiken we daarvoor een tekstverwerker. Maar jullie willen niet weten hoeveel fouten daarmee gemaakt worden (verkeerde uitkomsten omdat formule fout is, niet opvolgende factuurnummer, vergeten factuur op te slaan of extra af te drukken, verkeerd gehanteerde BTW tarieven of BTW omschrijving).
Veel makkelijker is om een factuur op te stellen met een factuurprogramma. Als je daarvoor open staat, is het handig om je niet te laten leiden door de snelle reclameteksten maar goed te informeren naar de mogelijkheden.
Zelf hanteer ik een drietal pakketten (allemaal direct geïntegreerd in een complete administratiepakket), waarbij een uitblinkt in het gemak (Informer), de ander weer met een uren functionaliteit (Kleisteen) en de derde door buitenlandse valuta en bankkoppelingen (Visma). Voordeel van al deze pakketten zijn ook dat je direct een automatische mailfunctionaliteit hebt. Andere pakketten zijn in mijn ogen te beperkt in hun mogelijkheden.
Groot voordeel hiervan is, dat het veel dubbel werk scheelt (facturen zitten direct in administratiepakket) en de klant ten alle tijde gebruik kan maken en inzicht heeft in zijn eigen administratie. Daar zijn dan ook goede afspraken over te maken hoe deze bijgewerkt kunnen worden. Daarnaast scheelt het ook best wel in de drukwerkkosten (zo maakte een klant gebruik van voorgedrukte formulieren die handmatig ingevuld moest worden (kosten jaarlijks 300,-) en daarna tegen uurtarief in de administratie overgenomen werden. Nu besparen ze in de drukwerk en administratiekosten.
Neem gerust contact op, als u ook kosten wil besparen.
Van de week op kantoor een leuke casus mogen uitwerken voor een familie. Een weduwe heeft een eigen huis en twee kinderen en een aantal kleinkinderen. Ze besluit om kleiner te wonen, haar woning te verkopen en een huurwoning te betrekken.
Huis wordt verkocht en er blijft een leuk bedrag over. Echter de huursubsidie van ruim € 300,- per maand kan alleen dit jaar ontvangen worden aangezien het vermogen hoger wordt dan € 30.000,-. Dat zou betekenen dat ze volgend jaar geen recht heeft op huursubsidie.
Ze komt bij mij met de vraag wat de opties zijn?
Gelukkig stond mevrouw open om eens goed naar deze situatie te bekijken. De inkomsten per maand zijn voldoende om van rond te komen, maar huursubsidie zal een welkome aanvulling zijn. De vrijstelling van € 30.000,- vond zij genoeg als spaarpot voor hopelijk nog een lang leven.
De oplossing werd dus schenken. Helaas zou dan een flink bedrag aan schenkbelasting betaald moeten worden maar wel minder dan € 3.600 (wat gelijk is aan 12 maanden huursubsidie). Ondanks dat deze mensen dit jaar pas klant bij mij zijn geworden, heb ik me toch goed kunnen verdiepen in hun situatie en door een paar vragen te stellen (hoe pijnlijk deze ook waren) bleek er nog een beetje extra ruimte te zijn die ik hun wilde voorstellen.
Met als uiteindelijke conclusie, het te betalen belastingbedrag kon worden teruggebracht naar NUL euro. Kijk dat is nog eens leuk nieuws om te brengen. En een bijkomend voordeel is, niet alleen moeder is blij maar ook de kinderen en kleinkinderen hebben een leuke extra.
Op naar de volgende uitdaging.
Als administratiekantoor zijn wij geen voorstander van het afstaan van uw DigiD. Maar tot voor kort konden wij als intermediair geen inzage krijgen in alle relevante gegevens. Maar vanaf nu kunt u de registratie machtiging intermediair goedkeuren.
Zo heeft u als u inlogt met uw DigiD inzage in de vooraf ingevulde aangifte IB. Alle reeds bij de belastingdienst bekende gegevens die u dient aan te geven heeft de belastingdienst voor u al ingevuld. Maar met uw DigiD kunt u ook toeslagen regelen.
Tot voor kort konden wij niet veel met deze informatie. De printjes konden we overnemen of we moesten 2 machtigingen aanvragen en gebruik maken van de software van de belastingdienst. Maar daarvoor zijn wij geen administratiekantoor geworden en professionele software gekocht.
Vanaf 2014 is het al mogelijk om de VIA (Vooraf Ingevulde Aangifte) te downloaden in mijn pakket en vanaf 2016 is het ook mogelijk om een terugkoppeling te krijgen van de toeslagen (toeslagen konden we aanvragen, maar we hadden geen inzage in de verleende toeslagen).
Voor elk jaar dienen wij op dit moment 3 aanvragen te doen om gegevens die betrekking hebben op ons klanten van de belastingdienst teruggekoppeld te krijgen:
ServiceBerichten Aanslagen
Betreft: Activeren machtigingsregistraties Serviceberichten Aanslag voor uw Intermediair
U hoeft hier niets voor te doen, wij ontvangen vanaf dat moment (semi) automatisch een kopie van de door de belastingdienst opgelegde aanslagen. Desbetreffende formulieren hebben wij niet nodig. Wilt u op deze activatie enig moment stopzetten dan kunt u gebruik maken van de bijgevoegde envelop en formulier "Registratie machtiging intermediair afwijzen of intrekken".
ServiceBerichten Toeslagen
Betreft: Uw Intermediair wil serviceberichten over uw toeslagen ontvangen
Actie (zie hieronder) is vereist, wij ontvangen na activatie (semi) automatisch een kopie van de door de belastingdienst vastgestelde toeslagen. Wilt u op deze activatie enig moment stopzetten dan kunt u gebruik maken van de intrekkingscode vermeld op de achterzijde van de brief. Het formulier "Registratie machtiging intermediair goedkeuren" hebben wij nodig.
Vooraf Ingevulde Aangifte
Betreft: Uw Intermediair wil gegevens van de vooraf ingevulde aangifte gebruiken
Actie (zie hieronder) is vereist, wij ontvangen na activatie (semi) automatisch een kopie van de reeds bij de belastingdienst bekende gegevens omtrent uw loon, WOZ-waarde van uw woning, hypotheekgegevens en banksaldi. Wilt u op deze activatie enig moment stopzetten dan kunt u gebruik maken van de intrekkingscode vermeld op de achterzijde van de brief. Het formulier "Registratie machtiging intermediair goedkeuren" hebben wij nodig.
De op dit formulier vermelde activeringscode hebben wij nodig. Echter deze code is beperkt geldig, tot ongeveer 6 weken nadat u deze heeft ontvangen.
Wat dient u te doen, u scant deze brief, stuurt deze op of geeft deze aan ons op.
U kunt ook de activeringscode telefonisch doorgeven (op risico dat we hier op terug moeten komen als de activering mislukt).
Na activering hiervan zijn wij in staat om u nog beter van dienst te zijn.
De maand december is alweer begonnen, een maand met vele feestdagen, verplichtingen, etc. Maar ook een maand om te kijken naar het afgelopen jaar en strategie te bepalen voor de (nabije) toekomst. Het is ook een maand waarin veel advieskantoren eindejaarstips verspreiden over wat “fiscaal” handig is. Zelf ben ik nooit zo’n voorstander van fiscaal aangedreven tips, want economisch gezien betekent het altijd een uitgave (€ 1.000,- uitgeven om maximaal 52% IB terug te krijgen is per saldo nog steeds economisch een last).
Maar toch wil ik zo vrij zijn om u enkele overwegingen mee te geven, eindejaarstips die u wellicht dit jaar of later een voordeel oplevert.
Bovenstaande eindejaarstips kunnen u economisch juist een voordeel opleveren, aangezien die uitgaven vroeg of laat toch wel gedaan worden. Door te plannen kan u echter juist flinke voordelen verkrijgen.
Bent u ondernemer dan kan het handig zijn om te kijken naar de resultaten tot en met november. Wellicht is er veel voordeel te behalen bij de verschillende belastingafdrachten. Heeft u daarbij hulp nodig, dan kunt u altijd contact opnemen met ons kantoor.
Netwerken kan op allerlei manieren, je praat met je familie, je vrienden, je buren of je kennissen. Zit je met een vraagstuk dan zijn zij de eersten die je zullen adviseren.
Door op een goede manier te investeren in je netwerk kun je ervoor zorgen dat meer kennissen weten wat je doet, hoe je het doet en waar je voor staat. Je creëert daarmee een extra gunfactor.
Enkele jaren geleden heb ik me aangesloten bij de ZZP netwerk Twenterand, een van de mogelijkheden in deze regio om te netwerken.
Het ZZPNetwerk Twenterand wil Zelfstandigen Zonder Personeel uit de gemeente Twenterand met elkaar in contact brengen. Om elkaar beter te leren kennen, elkaar te inspireren en te versterken. In dat kader worden ook bijeenkomsten georganiseerd voor de leden.
In de loop der jaren zijn er meerdere succesvolle bijeenkomsten op locaties geweest met interessante onderwerpen.
Deze bijeenkomsten kunnen veel waarde hebben, maar dat is afhankelijk van de aantal deelnemers en de verwachting van de deelnemers. Kom je bij een bijeenkomst om zo snel mogelijk opdrachten te scoren, dan kun je bedrogen uitkomen. Bij elke netwerkbijeenkomst tot nu toe heb ik kennis vergaard. Kennis van het bedrijf waar de bijeenkomst gehouden werd en ook kennis van de ondernemers die er aanwezig waren.
Afgelopen maandag was ik wederom bij een bijeenkomst. De thema van afgelopen maandag was “Blijft de groep bestaan”, dit aangezien de ledenaantal beperkt blijft terwijl de bestuurders er juist veel tijd in steken.
Netwerken dien je te zien als investeren en niet als scoren. Hoe meer je investeert in je netwerk, hoe meer je er jaren later uit kan halen. Voor mij zijn de bijeenkomsten zeer waardevol. Ik hoop ook dat we met zijn allen kunnen bereiken dat een volgende bijeenkomst bijgewoond wordt door meer ondernemers.
[contact-form to='hermes@herafinance.nl' subject='ZZPNetwerk Twenterand'][contact-field label='Naam' type='name' required='1'/][contact-field label='E-mail' type='email' required='1'/][contact-field label='Website' type='url'/][contact-field label='Reactie' type='textarea'/][/contact-form]
Als belastingplichtige moet u digitaal aangiften en opgaven doen. Maar digitaal kunt u dan ook meerdere zaken regelen, zoals toeslagen aanvragen en rekeningnummers wijzigen. Als u uw DigiD afgeeft aan derden, kunt u dus met onaangename verrassingen geconfronteerd worden. WEES GEWAARSCHUWD en lees hoe het werkt.
U kunt op verschillende manieren digitaal aangifte doen:
• Via de internetsite van de belastingdienst
• Met (eigen) aangifte- of administratiesoftware
• Via een fiscaal intermediair, zoals fiscalist / administratiekantoor
De meeste fiscaal intermediairs verzorgen de aangifte via eigen aangifte- of administratiesoftware
Belangrijk bij de digitale communicatie tussen u en de belastingdienst is de beveiliging van die communicatie. De beveiliging zorgt ervoor dat:
• De afzender degene is die hij zegt te zijn
• Niemand anders de berichten kan lezen
• Niemand de berichten kan wijzigen
Dat de afzender degene is die hij zegt te zijn, wordt o.a. geregeld door de ondertekening van de digitale aangifte. Ondertekening bij aangifte met (eigen) aangifte- of administratiesoftware geschiedt met een digitaal certificaat. Ondertekening bij aangifte via de internetsite van de belastingdienst geschiedt via DigiD (particulier) of gebruikersnaam en wachtwoord (ondernemers).
Als u uw aangiften laat verzorgen door een fiscaal intermediair, is het verstandig om goede afspraken te maken. U blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor uw aangifte.
Uw gebruikersnamen en wachtwoorden zijn persoonlijk. Fiscaal intermediairs hebben deze niet nodig. Geeft u ze wel af, dan kan u in het slechtste
geval slachtoffer worden van toeslagenfraude (wanneer iemand anders toeslagen aanvraagt en incasseert die u dan later wel moet terugbetalen).
Voorkom verrassingen met deze tip. U geeft per slot van rekening toch ook niet uw bankpas met pincode af aan derden?
Voor een vast (laag) tarief ontzorgen wij u van uw aangifte verplichting
Als handelaar kan het voorkomen dat u inkoopt van particulieren en vervolgens ook verkoopt aan particulieren.
Aangezien u van deze aankopen de BTW niet kan terugvorderen, heeft u bij een verkoop een nadeel aangezien daar BTW over afgedragen moet worden. Om dit nadeel te verminderen, is er de zogenoemde margeregeling. Deze regeling voorkomt cumulatie van btw als goederen die al eerder zijn geleverd aan een niet-aftrekgerechtigde afnemer, terugkeren in het handelscircuit. Zonder de margeregeling zou bij wederverkoop opnieuw belasting geheven worden over de gehele vergoeding, terwijl in die vergoeding een restant van de eerder geheven btw is begrepen. De margeregeling houdt in dat bij de levering van deze goederen de leverancier alleen btw verschuldigd is over zijn winstmarge.
Bekijk hieronder de margeregeling zoals die is opgenomen in besluit BLKB 2014-546M (geldig per 26-07-2014).
[su_document url="http://fiscalewegwijs.nl/wp-content/uploads/2014/08/stcrt-2014-546M-Margeregeling.pdf"]
HeRa Finance bestaat 5 jaar en dat dient gevierd te worden.
Als u gedurende het jaar klant wordt profiteert u niet alleen van onze lage tarieven, maar krijgt u ook nog eens extra voordeel van ons. Vraag nu een offerte op en profiteer direct.
Bent u reeds klant, dan heeft u al langer van onze dienstverlening geprofiteerd (wist u dat we in 5 jaren geen verhoging hebben doorgevoerd) maar ook u kunt extra profiteren.
[contact-form subject='Speciale aanbieding'][contact-field label='Naam' type='name' required='1'/][contact-field label='E-mail' type='email' required='1'/][contact-field label='Bedrijf' type='text'/][contact-field label='Website' type='url'/][contact-field label='Verwezen door' type='text'/][contact-field label='Opmerking' type='textarea' required='1'/][/contact-form]
Als u zonnepanelen heeft aangeschaft en met deze zonnepanelen regelmatig en tegen vergoeding stroom levert aan uw energiebedrijf dan bent u een BTW ondernemer.
Nee, als u geen teruggaaf van de BTW op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen verzoekt en als u als zonnepaneeleigenaar per saldo per jaar minder BTW hoeft af te dragen dan € 1.345,-
Ja, als u de teruggaaf van de BTW op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen wilt verzoeken.
Let op: U dient zich tijdig als BTW ondernemer te melden. U heeft zich tijdig gemeld als u zich als ondernemer heeft aangemeld binnen een maand na afloop van het kwartaal waarin het recht op aftrek is ontstaan.
Voor de bepaling van de teruggaaf van de BTW is van belang of de zonnepanelen tevens tegelijkertijd de functie van dakbedekking vervult.
Indien u aangemeld wilt worden als BTW ondernemer, dan kunnen wij dit voor u uitvoeren. Wij berekenen hiervoor éénmalig een tarief van € 75,- excl BTW, indien u ook de aangifte IB door ons laat uitvoeren (a € 50,- excl BTW) dan krijgt u een speciaal tarief van € 100,- berekend.
Indien u uw huis op enig moment verkoopt en u laat de zonnepanelen achter, dan levert u feitelijk een belaste prestatie. Dit kan fiscale consequenties krijgen.
[contact-form to='hermes@herafinance.nl' subject='Aanmelden BTW teruggaaf'][contact-field label='Naam' type='name' required='1'/][contact-field label='E-mailadres' type='email' required='1'/][contact-field label='Telefoonnummer' type='text'/][contact-field label='Reactie' type='textarea' required='1'/][/contact-form]
Bij het uitvoeren van werken van stoffelijke aard die betrekking hebben op onroerende zaken wordt de heffing van de belasting verlegd. De belastingheffing wordt verlegd in de relatie tussen onderaannemer en aannemer (waaronder de eigenbouwer) en de relatie tussen uitlener en inlener van personeel. Voor de uitleg van de term ‘werk van stoffelijke aard’ uit artikel 24b, eerste lid, onderdeel b, van het uitvoeringsbesluit is artikel 35, tweede lid, van de Invorderingswet beslissend. Het begrip ‘werk van stoffelijke aard’ omvat niet alleen de werkzaamheden die betrekking hebben op het opleveren van nieuw vervaardigde onroerende zaken, maar ook werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van het onderhoud aan onroerende zaken. Het uitvoeren van ‘werken van stoffelijke aard’ omvat bijvoorbeeld niet alleen het aanleggen van nieuwe tuinen, maar ook het plegen van onderhoud aan tuinen. Een ander voorbeeld van een werk van stoffelijke aard is het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden met betrekking tot zowel oude als nieuwe onroerende zaken.
[su_button url="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-11140.html" target="blank" background="#79b708" size="5" wide="yes" icon="https://herafinance.nl/wp-content/uploads/2013/09/Image_Paper_Download_32.png" desc="Bekijk het document"]Bron[/su_button]
Bij de verleggingsregeling is de btw verlegd van de leverancier naar de afnemer. De leverancier brengt geen btw in rekening, maar verlegt de btw naar de ondernemer die goederen of diensten van hem afneemt. De leverancier vermeldt de vergoeding waarover de btw is verlegd in zijn btw-aangifte. De afnemer vermeldt de vergoeding en de btw die naar hem is verlegd in zijn btw-aangifte. href="http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen"]
Facturen
Verlegt u btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Daarnaast vermeldt u het btw-nummer van de afnemer op de factuur.
Btw-aangifte doen
Bij verlegging van btw moet u de btw-aangifte als volgt invullen:
Btw aftrekken
Is er btw naar u verlegd, voor goederen of diensten die u gebruikt voor belaste bedrijfsactiviteiten? Dan mag u de verlegde btw aftrekken. U vult de verlegde btw en de aftrekbare btw in in dezelfde btw-aangifte. Per saldo betaalt u dan niets.
Hebt u btw verlegd? En hebt u uitgaven gedaan voor deze werkzaamheden? Dan kunt u de btw die u hierover hebt betaald, aftrekken als voorbelasting.
[su_box title="De verleggingsregeling bij onderaanneming en uitlening van personeel" style="soft" box_color="#79b708"]De belastingdienst heeft een brochure gemaakt waarin de verleggingsregeling wordt uitgelegd.[/su_box]
[su_document url="https://herafinance.nl/wp-content/uploads/2013/11/De-verleggingsregeling.pdf"]